20, 21 en 22 mei - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Willy Damen - WaarBenJij.nu 20, 21 en 22 mei - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Willy Damen - WaarBenJij.nu

20, 21 en 22 mei

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

23 Mei 2014 | Indonesië, Kalibaru

20 mei
Afgelopen nacht hebben we in een eenvoudig hotel geslapen, maar wel wifi op de kamer. Vandaag gaat de reis naar Malang, een van oorsprong Nederlandse stad. Er moeten nog veel koloniale Nederlandse huizen staan. We rijden langs prachtige rijstvelden van centraal naar oost Java. 70% van de bevolking leeft hier van de landbouw en dat is goed te zien, overal zijn akkers en plantages. De markten liggen vol met verse producten. We rijden ook langs teakhout plantages. De stammen gaan naar de meubelindustrie en van de wortels worden mooie kunstvoorwerpen en ruwe tuinmeubelen gemaakt. Via diverse stops rijden we Malang binnen. Hele straten met prachtige, inderdaad Nederlands uitziende panden. De Nederlanders hebben er ook een Katholieke kerk gebouwd, iemand deed speciaal voor ons de deur van het slot zodat we ook binnen in de kerk een kijkje konden nemen. In Malang staat ook Toko Oen. Rond 1930 was dat de plek waar de Nederlanders zich verzamelden voor een hapje en een drankje, je kon er ook Nederlandse producten kopen zoals speculaas, Zeeuwse babbelaars en Haagse hopjes. Nu is het de vergane glorie van Tempo Doeloe, maar wel leuk om binnen te kijken. Ons overnachtingsadres is een guesthouse waar een 83 jarige Indonesische dame de scepter zwaait. Ze spreekt heel goed Nederland, zij heeft dat in haar jeugd op school geleerd. We hadden een geweldige kamer, jammer dat we hier maar 1 nacht blijven, dat vond de dame overigens ook. Ze had nog graag met ons willen praten.

21 mei
Vandaag staat een bezoek aan de vulkaan Bromo op het programma, we slapen in een hotel vlak bij de vulkaan. De bus kan daar niet komen want het is te stijl en de weg is te slecht. We nemen spullen voor 1 nacht mee in de rugtas en de bus rijdt met onze koffers naar een plek waar we morgen weer op zullen stappen. We worden naar een huis gebracht waar we koffie met gebak drinken in de huiskamer van de mensen die de tocht voor ons verzorgen. Na de koffiestop stappen we over in open jeeps. We moeten staan en ons vasthouden aan een soort kooi. Na een spannende rit over inderdaad slechte en steile wegen komen we in het gebied rond 3 vulkanen, waarvan Bromo recent weer actief is. Het grote gebied bestaat uit lavagrond en vulkaanas, In de weide omtrek is geen begroeiing te zien. Optioneel is een wandeltocht naar de rand van Bromo via een steile weg en een trap met 245 treden. Bovenaan kon je een kratermeer zien en de zwaveldampen ruiken die uit de vulkaan komen.
Met de jeeps zijn we uiteindelijk naar ons hotel gegaan voor 1 nacht. Vanaf het hotel hadden we een prachtig uitzicht op de zonsondergang. Bij het eten nam iemand plaats op het podium en ging muziek spelen uit de jaren 60-70. Hij kon fantastisch gitaar spelen en zingen en de hele groep zong mee, het was een hele gezellige avond.

22 mei
Vandaag wel heel vroeg op, we werden om 03.15 gewekt, want we gaan de zonsopgang bekijken in het Bromogebied. Met dichte jeeps werden we via een enorme steile weg naar een hoogte gebracht van 2800 meter. We waren niet de enige daar, er stonden wel 200 jeeps. Het was een gekrioel van mensen, maar het was geweldig om mee te maken.
Na afloop weer terug naar het hotel voor het ontbijt en daarna naar de plek waar de bus met onze koffers staat te wachten.
In een uur of 5 rijden we vandaag naar Kalubaru. De natuur is hier overweldigend, prachtige bloemen groeien gewoon langs de kant van de weg en waar je kijkt is het groen. We gaan naar een prachtig Koloniaal hotel met zwembad midden tussen de kruidnagel- en koffieplantages. Morgen hebben we een vrije dag en we zijn van plan niets te doen, behalve zwemmen dan. We blijven hier 2 nachten.

• 23 Mei 2014 - 09:10

Peter:

Lijkt me heerlijk. Een dagje helemaal niks doen en leven als een vulkaan.
    Dat is op je rug liggend een pijpje roken, en wie er naar kijkt zegt: "Kijk, hij werkt!"
    (En natuurlijk met een drankje erbij!) - Fijne dagen. Peter

• 23 Mei 2014 - 13:56

Henri :

Is wel heel erg mooi en interessant. groet, Henny, Henri.

• 23 Mei 2014 - 13:58

Fred En Wil:

Ziet er weer top uit. De vrije dag omzetten in bijslapen??

• 23 Mei 2014 - 14:06

Marilou:

Hallo Willy en Peter, wat een prachtige maar vast ook zeer vermoeiende reis maken jullie weer. Niet alleen het reizen maar ook zeer veel indrukken. Jullie hoofden/lijven hebben heel wat te verwerken. Maar het genieten, staat vast met stip bovenaan. Nog heel veel plezier nog. Groeten van ons uit een zonnig (18 gr) Zeeland.

• 23 Mei 2014 - 17:38

Laura:

Hallo Willy en Peter, en Berna.

Wat een geweldig verslag weer hebben er van genoten, en ook de foto;s weer geweldig om tezien.
    geniet verder van jullie vakantie

liefs van Laura en Jos