Tobameer en Sipirok - Reisverslag uit Sipirok, Indonesië van Willy Damen - WaarBenJij.nu Tobameer en Sipirok - Reisverslag uit Sipirok, Indonesië van Willy Damen - WaarBenJij.nu

Tobameer en Sipirok

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

13 Mei 2014 | Indonesië, Sipirok

11 mei
Vanmorgen om 9 uur op de boot gestapt voor een tocht over het Tobameer. Eerst hebben we Koningsgraven van de eerste 2 stamhoofden van het Toba Batakvolk bezocht in Tomok. De weg naar deze toeristische attractie moet worden gevolgd door een markt van kraampjes met overal dezelfde souvenirs. Dat is spitsroeden lopen als je niets wilt kopen en dat wilden we dus niet. Dat betekent vriendelijk lachen, maar absoluut nergens naar kijken want dan staan er meteen een aantal verkopers om je heen.

Er zijn ook diverse boten aangekomen met schooljeugd. Zij vinden ons zo'n attractie dat wij met iedereen op de foto moesten. Heel schuchter komt 1 scholier het vragen als als we ja zeggen komt de hele meute er bij, erg vermakelijk.

Nadat we dat overleefd hadden verder naar een Bataks museumdorp omringd door hoge muren en Bamboe. Dat wordt gelukkig in stand gehouden door het uitvoeren van authentieke Batakse dans om bijvoorbeeld een meisje te veroveren en de goden gunstig te stemmen voor deze relatie, heel ingewikkeld allemaal. Theo en Niny waren de klos, zij werden uitgekozen om mee te dansen en dat deden zij met veel enthousiasme. De handbewegingen van Theo konden zelfs de Batakse dansers niet nadoen.

Na de lunch gingen we een volgend museumdorp bezoeken en nu een waar in het verleden (tot ca 1860) kannibalisme werd uitgevoerd. Een eventuele vijand die zich in het dorp waagde werd eerst een week zonder eten en drinken opgesloten en dan werd er gekeken of hij nog 'stiile kracht' bezat en zijn bloed nog vloeide. Als dat zo was werd hij onthoofd en werd zijn vlees verdeeld onder degene die daar recht op hadden. Het stamhoofd kreeg in ieder geval het hart. Door het eten van dit vlees dacht men de kracht van deze man in zich op te nemen zodat iedereen daar krachtiger van werd.
Ook hier weer door een haag van souvenirkraampjes terug naar de boot. We worden vriendelijk begroet, maar de verkopers waren vast niet blij, er werd weer niets verkocht.

Morgen een vrije dag, heerlijk aan het zwembad en misschien een massage.

12 mei
Peter besloot te gaan fietsen met Niny, Theo en Siny. Berna en ik wilden een massage en zeker niet fietsen. We hebben ze uitgezwaaid en om 11.00 uur was er een afspraak met de masseuses. Voor 100.000 Ruhpia's pp (nog geen € 7,-) kregen we een uur lang een olie massage, dat konden onze lijven wel gebruiken. De dames hadden harde knuistjes, maar het resultaat was heerlijk. Weer helemaal soepel kunnen we de rest van de vakantie wel aan.
Bij ons heeft het hard geregend, maar de fietsers hadden een klein buitje, die ze lunchend hebben vermeden. 's avonds hebben we gegeten in een lokaal restaurantje, voor nog geen € 4,- pp, inclusief drinken.
Morgen hebben we weer een reisdag naar Sipirok (hoge berg). We zijn benieuwd wat we onderweg tegenkomen.

• 13 Mei 2014 - 21:04

Ineke En Rinus:

Leuk om te lezen. Een hele fijne reis gewenst! Liefs en groetjes.
    Ineke en Rinus

• 14 Mei 2014 - 15:23

Laura:

Het was weer leuk om het verslag telezen. En wat een mooie foto;s
    groetjes en liefs Laura en Jos.

• 15 Mei 2014 - 18:09

Wim En Ria:

Er leuk om te lezen , heeft het geholpen om zo gekneed te worden
    zal best nou geniet maar lekker .
    gr ria en wim

Willy

Hallo allemaal, Na onze vorige reizen door Afrika; China/Tibet en Egypte is het tijd voor een volgende grote reis, dit keer Indonesië. We zitten met 6 reeds bekenden reisgenoten van vorige reizen in een groep van totaal 20 personen. We gaan van 5 mei tm 3 juni door Sumatra; Java en Bali reizen en hopen veel mooie, leuke en spannende dingen te zien en te beleven. We willen jullie hiervan graag op de hoogte houden.

Actief sinds 16 April 2014